Nowy Citroën C4 i elektryczny Citroën e-C4

Share

Samochody z napędem spalinowym dostępne są w czterech poziomach wykończenia: Sense, Sense Plus, Shine i Shine Plus. Samochody w wersji podstawowej otrzymują w standardzie reflektory LED, 18-calowe felgi, 10-calowy ekran dotykowy z możliwością podłączenia smartfona oraz bogaty zestaw systemów wspomagających kierowcę, natomiast modele Shine Plus (od około 140 tys. zł) oferują takie dodatki jak tylna szyba chroniąca prywatność, bez kluczykowe wejście, automatyczne reflektory oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu.

Na szczycie oferty znajduje się model C4, który nie jest dostępny w podstawowej wersji Shine, ale odpowiada wyposażeniu samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w pozostałych wersjach.

Citroën twierdzi, linia modelowa, obejmująca benzynowe i wysokoprężne jednostki napędowe oraz wersję w pełni elektryczną, „przywróci do gry” kompaktowe hatchbacki dzięki stylistyce nawiązującej do SUV-ów i nastawieniu na komfort.

Rywal w postaci Forda – Focusa i Volkswagena – Golfa jest nieco wyżej zawieszony niż C4 Cactus, którego skutecznie zastępuje, z zamiarem wypełnienia luki pomiędzy tradycyjnymi hatchbackami i SUV-ami. Będzie sprzedawany z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi i elektrycznymi, co czyni go pierwszym rodzinnym hatchbackiem w portfolio firmy macierzystej PSA Group, oferującym wariant bez emisyjny.

Dyrektor generalny Citroëna Vincent Cobée powiedział niedawno, że wprowadzenie modelu miało ogromne znaczenie dla wzrostu sprzedaży Citroëna w Europie. W 2019 roku marka odnotowała wzrost o 1% rok do roku, sprzedając 830 000 pojazdów.

Cobée powiedział: „Samochód będzie Citroënem do bólu, pod względem designu, innowacji i komfortu. Więc dla nas jest to jeden z trzech lub czterech pocisków w ogólnym wzroście Citroëna. Citroën ma ogromną przewagę w tym segmencie. Jest to segment z najbardziej populistyczną bazą klientów.”

Stylistyka nadwozia

Przedni grill nowego C4 bazuje na nowym wzorze, który po raz pierwszy pojawił się niedawno w produkcji nowego C3, i zawiera „charakterystyczne” światła w kształcie litery V oraz chromowane szewrony, które rozciągają się na całą szerokość pojazdu. Maska ma wklęsły kształt nawiązujący do SUV-a C5 Aircross, a przedni zderzak wykończony jest matową czernią, która według Citroëna zapewnia dodatkową ochronę przy niewielkich uderzeniach. Krata wlotu powietrza ma również wzór szewronu, który można było zobaczyć w samochodach koncepcyjnych Ami One i 19_19.

Nadkola są wykończone w kolorze matowej czerni, podobnie jak przedni zderzak, i również podkreślają stylistykę SUV-a. Według Citroëna spadzisty dach ma podkreślać aerodynamikę nowego C4, a kształt tylnego zwisu ma nawiązywać do modelu Citroën GS.

Citroën tłumaczy, że prześwit 156mm w C4, w połączeniu z krótkimi zwisami przednim i tylnym, został zaprojektowany tak, aby zapewnić wyższy punkt widzenia i wszechstronną widoczność w porównaniu do innych rywali w tej klasie. Choć jest bardziej konwencjonalny niż C4 Cactus, dostępnych jest wiele opcji personalizacji nadwozia, w tym 31 różnych kombinacji kolorystycznych.

Cobée powiedział: „Prawdopodobnie trochę nas poniosło z naszymi  innowacyjnymi możliwościami w modelu [C4 Cactus]”. Dodał, że ten nowy C4 to „bardziej wszechstronna i atrakcyjna oferta”.

Rozmiary kół wahają się od 16 do 18 cali, przy czym w ë-C4 zastosowano ekskluzywny wzór 18-calowych felg ze stopu Crosslite.

C4 jest zbudowany na modułowej platformie CMP Grupy PSA, która może współpracować zarówno z elektrycznymi, jak i konwencjonalnymi układami napędowymi. W modelu ë-C4 zastosowano silnik elektryczny o mocy 135 KM i momencie obrotowym 260 nm, który czerpie energię z akumulatora o pojemności 50 kWh. Citroën deklaruje zasięg 350 km, czas 0-100 m/h w 9,7 s i prędkość maksymalną 150 km/h.

Samochód odzyskuje energię podczas zwalniania i hamowania, a trzy tryby jazdy – Eco, Normal i Sport – są w stanie zmieniać ilość mocy silnika i ilość energii pobieranej przez klimatyzację, w celu zwiększenia zasięgu.

Model ë-C4 jest wyposażony w ładowarkę o mocy 11 kW, która może naładować samochód w ciągu około pięciu godzin przy użyciu 32-amperowej domowej skrzynki ściennej, oraz szybką ładowarkę o mocy 100 kW, która może osiągnąć 80% naładowania w ciągu 30 minut przy użyciu publicznej szybkiej ładowarki. Ładowanie można kontrolować za pomocą smartfona, a właściciele modelu C4 mogą je zaplanować, na przykład w celu wykorzystania czasu ładowania poza godzinami szczytu.

Benzynowe i wysokoprężne układy napędowe

C4 z silnikiem benzynowym jest dostępny z trzema 1,2-litrowymi, trzy cylindrowymi silnikami turbo, począwszy od Puretech 100 do Puretech 155. W najmocniejszych „benzyniakach” dostępna jest ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Dostępne są również dwa czterocylindrowe diesle, BlueHDi 110 i BlueHDi 130 z automatyczną skrzynią biegów.

Pełne dane dotyczące osiągów jednostek benzynowych i wysokoprężnych, które będą oferowane w C4, nie zostały jeszcze ujawnione. Nie wiadomo również, czy model będzie oferowany w wersji hybrydowej lub hybrydowej typu plug-in, choć jest prawdopodobne, że takie układy napędowe pojawią się po wprowadzeniu na rynek.

Komfort i technologia

Zgodnie z założeniami Citroëna dotyczącymi komfortu, modele C4 i ë-C4 są standardowo wyposażone w zawieszenie Progressive Hydraulic Cushion, w którym zastosowano dwa ograniczniki hydrauliczne redukujące wstrząsy i zapewniające płynną jazdę.

Wnętrze ë-C4 i niektórych modeli C4 będzie oferowane z fotelami Advanced Comfort, z opcjonalnymi systemami podgrzewania i masażu. W ofercie znajdzie się sześć wersji kolorystycznych wnętrza, które pozwolą poczuć się „jak we własnym salonie”. Citroën deklaruje również najwygodniejszą w swojej klasie ilość miejsca na kolana i dużą różnorodność schowków.

Deska rozdzielcza zawiera nowo zaprojektowany 10-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego z dużym kolorowym wyświetlaczem przeziernym (head-up), który uzupełnia cyfrowe wskaźniki. W odróżnieniu od poprzednich modeli, Citroën oddzielił panel sterowania klimatyzacją od ekranu dotykowego z fizycznymi elementami sterującymi.

Funkcja infotainment zawiera najnowszą wersję systemu nawigacyjnego Citroëna i jest kompatybilna z systemami Android Auto i Apple CarPlay. W lusterku wstecznym wbudowana jest kamera Full HD, która może robić zdjęcia lub nagrywać filmy zapisane na karcie pamięci o pojemności 16 GB. C4 oferuje również 20 funkcji wspomagających kierowcę, w tym Highway Driving Assist oraz pół autonomiczny system drugiego poziomu, obejmujący adaptacyjny tempomat i system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu.

Comments are closed.