Południowokoreański producent zapewnia, iż nowe jednostki napędowe Chevroleta Aveo zaprojektowano z myslą o jeszcze większej wydajności i niezawodności. W nowym modelu zdecydowano się na wykorzystanie sześciostopniowej, automatycznej przekładni, którą zastosowano po raz pierwszy w małym samochodzie marki Chevrolet. Obecnie mile widzianymi cechami w nowym pojeździe, – a zwłaszcza w takim który zalicza się do segmentu aut miejskich – oprócz świetnych osiągów i trwałości jest także niskie zużycie paliwa i niski poziom emisji spalin.
„Prawdopodobnie nigdy przedtem oszczędność paliwa nie była tak ważna dla klientów w ich nowym samochodzie. Zużycie paliwa przez Aveo jest pod każdym względem konkurencyjne, bez kompromisów w kwestii osiągów” – powiedział Wayne Brannon, prezes i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe.
Benzynowe silniki Ecotec o pojemności 1,2 i 1,4 litra debiutują w nowym Aveo, zaś nowy turbodiesel o pojemności 1,3 litra będzie pierwszym silnikiem diesla montowanym w miejskich samochodach Chevroleta w Europie. Wchodzi on do sprzedaży jesienią i będzie wyposażony w wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa common-rail oraz zaawansowaną, sterowaną elektronicznie turbosprężarkę o zmiennej geometrii z chłodnicą powietrza doładowującego.
Oszczędne silniki benzynowe o pojemności 1,2 i 1,4 litra
Wraz z wprowadzeniem na rynek najnowszych silników małolitrażowych z rodziny General Motors, jednostka napędowa Aveo wyposażona została w szereg usprawnień, których efektem są znakomite osiągi oraz oczekiwana długa żywotność.
Blok cylindrów tych silników bazuje na konstrukcji ramy z cienkościennego żeliwa. Ta sztywna podstawa zapewnia niezwykłą stabilność oraz równą i cichszą jazdę. Inżynierom udało się również podnieść współczynnik kompresji do 10,5:1, zwiększając w ten sposób oszczędność paliwa i obniżając poziom emisji spalin.
Silniki o pojemności 1,2 i 1,4 litra wyposażono w dwa wałki rozrządu w głowicy oraz układ zmiennych faz rozrządu. Projekt czterozaworowej głowicy silnika zapewnia większy przepływ powietrza, jak również zoptymalizowany obieg ciepła i układ kanałów dolotowych. W zależności od prędkości silnika i warunków pracy, układ rozrządu uzyskuje optymalne wartości osiągów w szerokim zakresie dostępnych prędkości obrotowych silnika, zmniejszając jednocześnie zużycie paliwa.
Do kluczowych cech, poprawiających trwałość i ogólne osiągi tych dwóch silników o pojemności 1,2 i 1,4 litra należy zaliczyć udoskonaloną cyrkulację oleju. Zostało to osiągnięte dzięki zintegrowaniu chłodnicy oleju, która pozwala osiągnąć maksymalny poziom chłodzenia pośredniego i minimalizuje spadki ciśnienia. Blok cylindrów oraz głowica silnika, wykonana z lekkiego aluminium, posiadają otwory o dedykowanej średnicy, co poprawia smarowanie układu zmiennych faz rozrządu. Dysze natrysku oleju chłodzącego denko tłoka również poprawiają smarowanie, zwiększając w ten sposób żywotność silnika.
Inne wyróżniki tych silników to cichy napęd z łańcuchem o module 6,3 mm oraz kolektor wydechowy wykonany ze stali nierdzewnej ze zintegrowanym katalizatorem.
Silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra, który jest najczęściej sprzedawanym silnikiem z gamy Aveo, ma moc 86 KM i moment obrotowy na poziomie 115 Nm przy 4 000 obr./min. Wartości osiągów dla tego silnika, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, wynoszą: maksymalna prędkość 183 km/h i przyspieszenie od 0-100 km/h w 13,6 sekundy. Zużycie paliwa przy manualnej skrzyni biegów w cyklu mieszanym wynosi 5,1 litra/100 km, zaś poziom emisji CO2 wynosi 119 g/km. Benzynowy silnik o pojemności 1,4 litra ma moc 100 KM i moment obrotowy o wartości 130 Nm przy 4 000 obr./min.
Benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra oferuje lepsze osiągi
Moc benzynowego silnika o pojemności 1,6 litra montowanego w Aveo wynosi 115 KM. Większa pojemność tego silnika zapewnia nie tylko więcej mocy, ale również dużo wyższą wartość momentu obrotowego, wynoszącą 155 Nm, co daje Aveo duże przyspieszenie i już podczas jazdy przy niskiej prędkości od razu pozwala poczuć moc pod nogą.
Podobnie jak silniki o pojemności 1,2 i 1,4 litra, jednostkę tą wyróżnia blok cylindrów z cienkościennego żeliwa oraz głowica silnika wykonana z aluminium. Pomimo większej złożoności, waży on o trzy procent mniej niż poprzednie generacje tej samej rodziny silników, jednocześnie wykazując większą sztywność i trwałość konstrukcji. W rzeczywistości wagę bloku cylindrów obniżono o 20 procent w porównaniu do możliwości silnika poprzedniej generacji.
Silnik o pojemności 1,6 litra wyposażony jest w 16-zaworową głowicę z dwoma wałkami rozrządu. Wykorzystuje on również podwójny układ zmiennych faz rozrządu zaworów, jak również dysze natrysku oleju na denko tłoka oraz funkcję optymalnej cyrkulacji oleju, podobnie jak silniki o pojemności 1,2 i 1,4 litra.
Dodatkowo, silnik o pojemności 1,6 litra wykorzystuje udoskonalony układ obiegu wody oraz układ regulacji cieplnej. Głowicę silnika zaprojektowano od nowa w celu znacznego usprawnienia przepływu ciepła i dystrybucji wody. Niższa temperatura wody chłodzącej przyczynia się do zwiększenia oszczędności paliwa, dzięki mniejszemu tarciu i mniejszej utracie ciepła przez ściany bloku i cylindrów. Silnik 1.6 l ma zębaty pasek rozrządu, który podlega wymianie co 10 lat lub 160 000 kilometrów.
W połączeniu z manualną skrzynią biegów, silnik o pojemności 1,6 litra pozwala Aveo osiągnąć maksymalną prędkość 189 km/h. Przyspieszenie od 0-100 km/h wynosi 11,3 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,6 litra/100 km, zaś poziom emisji spalin 156 g/km.
Sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów znalazła się w najnowszej gamie przekładni
Standardowo w wersjach z silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 lub 1,4 litra montowana jest pięciostopniowa manualna skrzynia biegów, podczas gdy silnik o pojemności 1,6 litra zestawiany jest z pięciostopniową skrzynią biegów o większej wydajności. Sześciostopniowa automatyczna przekładnia GM Hydra-Matic dostępna jest jako opcja do modeli z silnikiem o pojemności 1,4 i 1,6 litra, zaś sześciostopniowa manualna przekładnia jeszcze w tym roku dostępna będzie wyłącznie z turbodieslem o pojemności 1,3 litra.
Obie te pięciostopniowe przekładnie posiadają jednoczęściowe obudowy, wykonane z lekkiego aluminium i wyposażone są w trójstożkowe synchronizatory pierwszego i drugiego biegu, które wspomagają działanie niskich biegów oraz ułatwiają włączanie i zmianę biegów. W pięciostopniowej manualnej przekładni o większej wydajności łożyska igiełkowe przy wszystkich biegach zmniejszają tarcie kół zębatych danego biegu, ułatwiając w ten sposób zmianę biegów.
Sześciostopniowa automatyczna przekładnia Hydra-Matic, dostępna z silnikami o pojemności 1,4 i 1,6 litra, stanowi przykład pierwszego w historii zastosowania przez firmę Chevrolet sześciostopniowej automatycznej przekładni z przednim napędem w małym samochodzie.
Unikatowy projekt tej automatycznej przekładni sprawia, że wszystkie przełożenia umieszczone są w osi wału korbowego silnika, skracając w ten sposób całą jednostkę napędową, która jeszcze łatwiej wpasowuje się w kompaktowe Aveo.
Dzięki szerokiemu zakresowi przełożenia wynoszącemu 6,00:1, sześciostopniowa przekładnia Hydra-Matic oferuje bardzo silny pierwszy bieg, jak również „wysoki” nadbieg na najszybszym biegu, co umożliwia jazdę na niskim biegu na autostradzie oraz zmniejsza zużycie paliwa i poziom drgań.